martes, 7 de febrero de 2012

Sóc docent i lluito per un ensenyament públic i gratuït de qualitat


                            CARTA
Les coses es poden fer d’una altra manera i no hi ha una única via, hi ha més d'un camí alternatiu.
Som conscients que vivim moments complicats en els que tots i totes hem d’arremangar-nos. No en som només ara de conscients, fa temps que ho som perquè els treballadors i treballadores dels serveis públics estem patint les conseqüències d'una mala gestió dels governants que han fet oïdes sordes a les demandes i suggeriments que hem realitzat els professionals de l'educació d'infants i adolescents.
Potser cal que per mirar cap el futur ens situem en el present, sembla una banalitat, però no ho és. Ens trobem vivint en el primer quart del s.XXI. La societat sap com funcionen els centres educatius d'avui en dia, i sap l'atenció personalitzada que reben els i les alumnes, també sap, si coneix algun infant o adolescent, que aquesta atenció no la rep de les eines (els llibres, els ordinadors...), sinó de les persones que ens deixem la pell, des de l'escoles bressol fins a la majoria d'edat, als centres educatius. I aquestes persones som molt diverses: alguns som funcionaris/es, d'altres no; alguns som docents, d'altres no (som administratius, conserges, monitors de menjador...). I tots i totes, això no ho es pot posar en dubte, no podríem fer la nostra feina si realment no estiméssim la població infantil i juvenil a la que atenem (mediar i educar en espais amb persones d'aquestes edats, a vegades és molt complicat!).
Precisament és aquesta estimació, conèixer els infants i adolescents que tenim al davant, saber-ne les seves dificultats, les coses que els estimulen i voler acompanyar-los en el procés de créixer per a què siguin persones felices, autònomes i preparades per fer front a la vida d'adult, ens ha fet tirar treballar diàriament tot i les dificultats que venim patint des de fa temps i de les que se n’ha fet poc ressò als mitjans de comunicació.
Però arriba un punt que no podem més... que estem esgotats... que veiem que no podem fer "miracles" i no podem abastar tot allò que voldríem. Cada vegada som menys persones treballant per atendre a més alumnes, amb equipaments deficitaris, sense les eines que necessitem, i sense diners suficients per fer front a les despeses bàsiques de manteniment de les instal•lacions (qui les té! perquè hi ha molts centres, moltíssim, que les seves instal•lacions són barracots). I, cada vegada hi ha menys centres, per atendre més alumnes... Tampoc es denuncia des dels mitjans, el tancament escoles petites i que s'encabeixen més línies (grups) en centres que estan dissenyats per a una població escolar menor.
Els treballadors i treballadores públiques, en aquest cas, els docents:
• Hem tirat endavant amb serveis que volíem que fossin de màxima qualitat, perquè creiem en ells, tot i la manca de recursos i de recolzament per part de l’administració.
• Hem patit les prioritats arbitràries dels recursos que hi havia, i on l’ administració no escoltaven a qui treballem dia a dia al peu del canó amb el públic. S’han malbaratat molts diners en projectes que quedaven bé a la televisió però que ens han fet anar de bòlit als professionals que els hem de tirar endavant.
• Hem escoltat que som uns privilegiats, poc treballadors, que fem moltes vacances, que vivim molt bé... quan som els que hem aconseguit construir, des de l’anonimat, amb molts esforços i poc recolzament, la qualitat dels serveis que hem tingut fins ara.
• Hem sofert el sistema precari de contractacions: oposicions en les que no s’avaluava l’aptitud per a la professió, interinatges i substitucions acompanyats d’inseguretats i desempar.
• Hem “pagat” les nostres protestes amb vagues que han estat menystingudes.
• Hem viscut congelacions i retallades de sou.
• Hem experimentat “errors” informàtics que han canviat, a pitjor, la situació laboral de molts de nosaltres.
• Hem hagut de donar la cara davant el públic que ens exigia l’aplicació d’uns recursos que no administràvem.
• Hem pagat els nostres impostos rigorosament i contribuït a mantenir la Tresoreria Pública.
I tot això, mentre contemplàvem com:
• Banquers, polítics i clubs esportius, entre d’altres, s’han enriquit il•lícitament i se’ls han perdonat deutes i han quedat impunes.
• Gestors que han mentit descaradament a l’opinió pública.
• Càrrecs electes, o triats a dit, que cobren uns sous i unes dietes i extres d’escàndol.
• Persones amb grans patrimonis que aporten al bé comú, quan ho fan, quantitats ridícules.
• Malbaratament de recursos públics.
• Paraules que ofenen cridant-nos a ser responsables i callar.
• Negociacions que parteixen de la base “si protestes, m’aixeco de la taula”.
Volem protestar, volem protestar enèrgicament, però no volem protestar només per la retallada de sou constant... volem protestar perquè no podem fer la nostra feina amb la qualitat que requereix. Volem protestar perquè l'educació dels infants i joves és bàsica per construir el futur de tots. Volem protestar perquè és parla d'un problema que tenen els funcionaris quan en realitat el problema és de tots. LES COSES PÚBLIQUES SÓN DE CADASCÚ DE NOSALTRES.
Per això demanem, que des de tots els àmbits, dins i fora de les comunitats educatives, es doni suport a aquesta protesta, que s'entengui el que realment volem dir i que tothom participi del que hem de protegir entre tots: ELS SERVEIS PÚBLICS

No hay comentarios: